Dec 12, 2011

Brings Victory Into Yourself


Di dalam menjalani kehidupan kita sehari-hari, ada sahaja tugasan, taklifan, jawatan yang diamanahkan di bahu kita. Tatkala diri merasa sungguh kerdil dan tidak mempunyai kekuatan tersebut, lantas semua itu hanya membuatkan kita merasa lemah,putus asa dan segalanya seakan mustahil untuk dilakukan!

‘ Aku tiada keyakinan itu! Semuanya kelihatan susah dan mustahil untuk direalisasikan. Apa pula kata mereka nanti? Kelak, mereka pasti akan mentertawakan aku’

Stop it..!!

You can do it, Bro! Nothing is impossible.
Sesuatu yang pasti, setiap manusia itu mempunyai keinginan dan cita-cita yang tinggi menggunung. Mungkin setinggi Gunung Kinabalu , Gunung Himalaya mahupun Gunung Everest. Tetapi,  cita-cita dan keinginan itu selalu sahaja  terbunuh akibat keyakinan diri yang rendah terhadap keupayaan diri sendiri. Mungkin juga kerana kita terlalu memandang tinggi akan cabaran dan dugaan yang wujud dalam usaha merealisasikan impian tersebut.

“ Faith is the first factor in a life devoted to service.Without it , nothing is possible.With it,nothing is impossible ” - Martin Luther

Ya!  Yakin pada diri sendiri itu perlu!
Sebenarnya, untuk mencapai satu-satu matlamat dan cita-cita,tidak pernah ada halangan yang boleh menghapuskan terus harapan kita untuk mencapai apa yang kita impikan. ’There is no obstacle can stop your dream come true!’

‘Benarkah..?’

Ya..! Kerana yang ada sebenarnya hanyalah cabaran, rintangan,dugaan dan mehnah. Dan semua itu pasti akan dapat di atasi untuk kita terus berlari mengejar impian kita.

Kalau begitu, kenapa agaknya masih ramai orang yang tidak berjaya?’

Opss..pembetulan!
Mereka sebenarnya  bukan ‘tidak berjaya’ , tetapi  ‘belum berjaya’ . Dan sedarilah bahawa hakikatnya, disebalik kejayaan seseorang itu,dia pernah menempuhi  1001 kegagalan.
Hukama’ pernah berkata..’Orang yang berjaya bukanlah orang yang tidak pernah gagal, tetapi mereka ialah orang yang pernah gagal dan bangkit kembali.’ 

Tahukah anda, apakah sebenarnya cabaran dan dugaan yang  terbesar dalam usaha kita untuk mengejar impian?? Dan ketahuilah, sekiranya rintangan ini dapat kita atasi, InsyaAllah segala usaha yang kita taburkan akan mendapat hasil yang kita impikan.

‘Iaitu..?’

Negative thinking..! Ya..fikiran negatif adalah cabaran yang terbesar perlu kita lepasi sebelum kita meneruskan perjuangan untuk  mengejar impian tanpa menoleh kebelakang lagi. Apabila kita dapat mengalahkan pemikiran negatif yang bersarang di minda kita, lantas semua cabaran dan rintangan yang lain akan dapat di tempuhi dengan jayanya.
Menurut pakar motivasi, otak kita terdiri daripada 30% fikiran positif dan 70% fikiran negatif. Jadi, sekiranya kita dapat menggunakan 30% fikiran positif tadi untuk mengalahkan 70% fikiran negatif di dalam otak kita, maknanya kita sudah pun mencapai satu kejayaan awal, sebelum kita bergerak untuk mencapai kejayaan-kejayaan yang seterusnya..!

Tukarlah persepsi kita terhadap diri kita sendiri!

‘Aku boleh!’
Ya, kita pasti boleh selagi mana kita yakin kita dapat melakukannya!  Kenapa pula kita harus membunuh dan menghancurkan impian kita hanya kerana wujudnya persepsi buruk terhadap diri sendiri??

‘ Mempercayai diri sendiri adalah RAHSIA PERTAMA untuk berjaya..’ – Ralph Wardo Emerson.

Yakinlah pada keupayaan diri kita dan mulalah bergerak mengejar impian dan matlamat itu! Percayalah setiap cabaran dan dugaan itu pasti dapat ditempuhi juga kelak.
Langkah ini mesti diteruskan dan jangan biar ianya terhenti oleh cabaran yang datang menguji.

Jadilah seperti air yang terus menerus mengalir. Dihalang dari hadapan akan mula mengalir ke kanan. Dihalang dari kanan mengalir pula ke kiri. Dan jika dihalang dari segenap penjuru tentunya ia akan merempuh halangan tersebut untuk terus mengalir hingga sampai ke destinasi yang dituju!

Believe in yourself!! Mulalah merancang kejayaan anda dari sekarang.
Keyakinan, keazaman, usaha yang gigih serta strategi yang baik pasti akan membuahkan kejayaan yang cemerlang.

Lakukanlah yang terbaik..!

No comments:

Post a Comment