Dec 29, 2012

فاعتبروا يا أولي الأبصار


Baru-baru ini kita dikejutkan dengan satu berita kembalinya seorang kakitangan Educatian Malaysia Egypt ( EME ) kepangkuan Ilahi, iaitu Ustaz  Rosni Bin Ali, seorang staff yang sangat disenangi oleh seluruh warga Malaysia di bumi yang penuh barakah, Mesir ini. Seorang insan yang tidak sunyi daripada senyuman manis yang terukir dibibir, walau apa jua keadaan sewaktu berurusan dengan para pelajar.

Rentetan daripada berita yang sangat mengejutkan ini, kita melihat laman-laman sosial dipenuhi dengan status-status yang menzahirkan kesedihan dalam hati, serta persaksian yang baik terhadap almarhum, merasa selesa sepanjang berurusan dengannya. Selesa dengan keramahan almarhum, senyuman yang tidak pernah pudar dari wajahnya serta nasihat-nasihat yang selalu diberikan.

'sesungguhnya kita adalah milik Allah, dan kepadaNya kita kembali'

Mudah-mudahan dengan persaksian-persaksian yang baik terhadap Almarhum akan menempatkan Almarhum di dalam kenikmatan dan syurga Allah s.w.t. sepertimana yang telah disebutkan oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadis baginda s.a.w. :
Daripada Anas rah., beliau berkata : satu jenazah telah diusung dan lalu di hadapan Rasulullah s.a.w., maka orang ramai yang berada di kawasan sekitar memuji kebaikan-kebaikan jenazah tersebut, maka Rasulullah s.a.w. pun bersabda : ( wajib untuknya. ). Kemudian satu lagi jenazah diusung dan lalu di hadapan Baginda s.a.w., maka orang ramai menyebut-nyebut mengenai keburukan dan kejahatan jenazah tersebut, maka Rasulullah s.a.w. pun bersabda : ( wajib keatasnya. ). Maka saidina Umar rah. bertanya kepada Baginda s.a.w. : apakah yang telah wajib? Maka Rasulullah s.a.w. bersabda : ( kamu memuji-muji kebaikan jenazah yang pertama, maka wajib baginya syurga, dan kamu menyebut-nyebut kejahatan jenazah yang kedua, maka wajib keatasnya neraka, kamu semua adalah saksi untuk Allah s.w.t di dunia. ). Hadis riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim.

Demikianlah kepulangan seorang lagi hamba Allah s.w.t. ke sisi Penciptanya, setelah memahat nama baik sepanjang berkhidmat memudahkan urusan para pelajar di bumi yang bertuah ini. Semoga Allah s.w.t. akan sentiasa merahmati roh Almarhum.

'Maka ambillah (kejadian itu) untuk menjadi pelajaran, hai orang-orang yang mempunyai wawasan.'

Kemudian pada setiap berita kematian itu, seharusnya mengingatkan kita semua tentang kematian kita sendiri. Apakah persedian yang telah kita bina sudah cukup sebelum tiba giliran kita pula dijemput oleh Malaikat Maut pada bila-bila masa sahaja. Adakah pemergian kita nanti akan diiringi dengan persaksian yang baik, seterusnya boleh membantu kita menempuh perjalanan selepas kematian, atau diiringi dengan persaksian yang buruk, seterusnya mengheret kita kepada azab yang pedih? Wal3iaazu billahi min zaalik..

Sama-sama kita mengambil iktibar dan pengajaran seterusnya berusaha mempersiapkan diri untuk bertemu dengan Allah s.w.t..

2 comments:

  1. Teringat kebaikan hati arwah dan bantuannya pada hari-hari terakhir keberadaan saya di bumi Kinanah. Semoga Allah swt merahmati arwah..Amin~

    Entri yang baik, tidak semestinya panjang berjela. Ringkas tetapi padat dengan isi, adalah permulaan yang sangat baik. Syukran atas perkongsiannya. Jazaakallah..

    ReplyDelete
  2. Allahumma aamiin..
    syukran atas tunjuk ajarnya..

    ReplyDelete